Hybridutveckling med Flutter

Lär dig skapa appar för både iOS och Android snabbare med Flutter. Vår kostnadsfria distanskurs ger dig verktygen för att bygga responsiva, användarvänliga appar med en och samma kodbas. Perfekt för erfarna utvecklare eller de med utbildning inom mjukvaruutveckling. Anmäl dig nu för att lyfta din karriär!

Om kursen

Kursen ger dig grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser i att utveckla plattformsoberoende mobilapplikationer med hjälp av ramverket Flutter. I kursen ingår även en introduktion till programmeringsspråket Dart och plattformen Firebas. Efter kursen har du fått kunskaper för att skriva självständiga program i Dart. Du kommer också att kunna utföra installation av IDE (Integrated Development Enviroment) och färdigställa en utvecklingsmiljö för skapandet av appar med Flutter.

Du lär dig om strukturer, variabler, itering (for-loops) och rendering, vilka är grundläggande koncept för att bygga applikationer med Flutter. Du lär dig även att använda widgets, layouter och animationer för att skapa estetiska och användarvänliga användargränssnitt/UI.

En annan viktig del av kursen är Business Logic Component (BLoC), som handlar om att organisera koden i en app på ett smart och effektivt sätt. Du lär dig använda BLoC för att hantera applikationslogiken på ett sätt som är skalbart och lätthanterligt. Efter kursen kan du utveckla, testa och distribuera mobilapplikationer på olika plattformar – som mobil, desktop och web – med en gemensam kodbas.

Det här får du:

  • Grundläggande kunskaper i att utveckla appar med Flutter och Dart
  • Förmåga att installera och konfigurera en utvecklingsmiljö för Flutter
  • Kunskap om att skapa användarvänliga gränssnitt med widgets och animationer
  • Kompetens i att använda BLoC för skalbar och effektiv applikationslogik

Vem är kursen till för?

Kursen riktar sig till dig som är yrkesverksam eller har en utbildning inom mjukvaruutveckling som vill kompetensutvecklas och lära dig utveckla plattformsoberoende mobilappar.

Snabba fakta

Stad
Distansutbildning
Utbildningstakt
Halvfart (50%)
Längd
20 veckor (50 YH-Poäng)
Utbildningsstart
Vecka 40
Ansökan
Stänger 31 augusti

Arbetsmarknad & yrkesroll

Flutter är ett mycket eftertraktat ramverk inom området apputveckling. Fördelen med Flutter är att man kan utveckla appar för både iOS och Android med samma källkod. Användningen av Flutter har ökat markant, och enligt branschen är efterfrågan på denna kompetens större än tillgången.

Under din utbildning får du en konkurrenskraftig kompetens inom en växande bransch och öppnar upp för många spännande karriärmöjligheter. Flutter används globalt och efterfrågan på den här kompetensen ökar markant, och efterfrågan är idag större än tillgången på kompetensen.

Datorrekommendationer

För Hybridutveckling med Flutter rekommenderar vi att du använder en Mac-dator. På så vis kan du utveckla för både Android och iOS plattformarna. Om du använder en PC med Windows kommer du att ha tillgång till en virtuell miljö för att skapa iOS-appar. Det är dock vår rekommendation att du använder en egen Mac-dator. Det är lämpligt att se till att du har åtminstone cirka 45 GB ledigt utrymme för programvara och arbetsrelaterade dokument.

Kursupplägg och utbildningstakt

Du har genomgångar och seminarier på distans med lektioner och genomgångar via video. Kursmaterial och genomgångar finns tillgängliga på lärplattformen under kursen. Inlämningar, redovisningar och tentamen görs digitalt via lärplattormen. Hela kursen ges på distans utan träffar. 

Hybridutveckling med Flutter ges på halvfart (50%).

 

Kursinnehåll

5 YH-poäng = 1 veckas studier

Målet med kursen är ge kunskap och kompentens i mjukvaruutveckling i programmeringsspråket Dart. Fokus för kursen är praktiskt och ligger på att ge kunskap om användande av Dart och dess plattform/verktyg för att förbereda för applikationsutveckling med Flutter.

Utbildningsmoment:

  • Grundläggande syntax, logik, objektorientering och datahantering i Dart
  • Strukturer, variabler, funktioner, asynkrona anrop, iterering och felsökning i Dart
  • Utveckla logik och datamodeller för applikationer i programmeringsspråket Dart

YH-poäng: 15

Syftet med kursen är att de studerande får kunskap i ramverket Flutter och färdigheter i att utveckla och anpassa applikationer med widgets, layouter och animationer samt kunskap i state management.
Målet är att de studerande får kompetenser i installation av en IDE (Integrated Development Enviroment) samt i att färdigställa en utvecklingsmiljö för skapandet av en Flutter-app.

De studerande får färdighet i att designa och skapa estetiska och användarvänliga användargränssnitt samt kompetens i att utveckla, testa och distribuera applikationer på olika plattformar så som mobil, desktop och web med gemensam kodbas. De studerande får även kompetens i att koppla applikationer till web- och molntjänster samt manipulera data inom Firebase.

Efter avslutad kurs ska de studerande ha kunskaper om/i:

- State Management och arkitektur
- Systemarkitektur och backendinteraktioner
- Ramverket Flutter och dess GUI-element
- Avancerad datahantering
- Redogöra för strukturer, variabler, funktioner, iterering samt conditional rendering i Dart
- Redogöra för BLoC och hur man använder BLoC-mönster för att hantera tillstånd över olika applikationer
- Skapa, testa och felsöka BLoCs och event-drivna arkitekturer
- Redogöra för list operations, bearbeta samlingar av data
- Installera ramverket Flutter och IDE samt andra verktyg för utveckling
- Färdigställa en utvecklingsmiljö för att skapa en Flutter-app
- Anpassa applikationer med olika uppsättningar som widgets, layouter och animationer
- Designa och skapa estetiska, responsiva och användarvänliga UI
- Testa och distribuera mobilappar som körs på både iOS och Android med gemensam kodbas
- Utveckla och testa appar på olika plattformar
- Skicka och ta emot data från servrar och molntjänster via API
- Koppla applikationer till samt manipulera data inom Firebase
- Hantera notiser och interaktioner med serverlösa molnfunktioner
- Interagera med hårdvaru-API:er i native-applikationer
- Använda populära, avancerade tredjeparts-bibliotek

YH-poäng: 35

Behörighet och antagning

För att vara behörig behöver du:

  • Grundläggande behörighet för Yrkeshögskolan. Läs mer här
  • Minst ett års yrkeserfarenhet på heltid inom programmering eller motsvarande yrkesroll 
  • ELLER motsvarande kompetens från minst två års eftergymnasiala heltidsstudier inom programmering.
  • Du behöver skicka in arbetsintyg och betyg för att visa att du är behörig till utbildningen. CV/personligt brev är ej godkända underlag.
  • Vid fler behöriga sökande än antal platser så sker urval genom ett särskilt prov.

 

Hur söker jag?

Du ansöker till utbildningen genom att trycka på ansök-knappen och sedan fylla i ansökan på yh-antagning.se. Du måste skicka in betyg och arbetsintyg för att visa att du är behörig till utbildningen. CV och/eller personligt brev är ej godkända underlag för ansökan.

Kostnadsfri utbildning

Kursen är kostnadsfri och du har samma rätt till studiemedel som om du går en hel yrkeshögskoleutbildning. Eventuell kostnad för kurslitteratur tillkomma.

Andra populära YH-kurser

Utforska AI och Prompt design. Lär dig AI-verktyg för att maximera din designprocess

NÄSTA START: Vecka 36

ANSÖKAN ÖPPEN - ANSÖK NU

Bekämpa cyberhot och ta din IT-karriär till nästa nivå med vår kostnadsfria distanskurs!

NÄSTA START: Vecka 40

ANSÖKAN ÖPPEN - ANSÖK NU

Ta karriären in på ett nytt spår och in i en eftertraktad yrkesroll

NÄSTA START: Vecka 40

ANSÖKAN ÖPPEN - ANSÖK NU

Samordna och arbeta med hållbara infrastrukturprojekt i BIM

NÄSTA START: Vecka 40

ANSÖKAN ÖPPEN - ANSÖK NU

Arbeta med framtidens hållbara byggnadsprojekt i BIM

NÄSTA START: Vecka 40

ANSÖKAN ÖPPEN - ANSÖK NU

Skydda information och hantera åtkomster med IAM

NÄSTA START: Vecka 43

ANSÖKAN ÖPPEN - ANSÖK NU

Utveckla plattformsoberoende mobilapplikationer med Flutter och Dart. Bygg estetiska gränssnitt [...]

NÄSTA START: Vecka 40

ANSÖKAN ÖPPEN - ANSÖK NU

"Utbildning utifrån arbetsmarknadens behov"

Visa alla omdömen från studenter